Saturday, February 1, 2014

Boganmeldelse - Anna Grue (Den skaldede detektiv)

Køb bogen på SAXO.com
Personligt synes jeg, at der er alt for meget hype omkring nordiske forfattere. Der er sket et markant skifte i løbet af de sidste 15 år. Dengang var det de store forfattere udenfor Skandinavien, hovedsageligt amerikanske, der dominerede boghylderne. De findes selvfølgelig stadig på hylderne i dag, men slet ikke i det samme store udvalg som førhen. Er det så godt eller skidt?

Jeg synes bestemt, det er en god ting, at der er et bredt udvalg af forfattere at vælge imellem, men det virker som forlagene og boghandlere har en skjult agenda omkring nordisk litteratur. Nu er jeg jo lidt af en rebel, så hvis jeg føler, at valget bliver taget fra mig, så reagerer jeg kraftigt på det. I ovennævnte situation medførte det, at jeg konsekvent undgik nordiske forfattere over én kam. Det var både dumt og uretfærdigt, det medgiver jeg gerne, men sådan fungerer jeg nu engang.

For et stykke tid siden kom jeg så i besiddelse Anna Grues bog 'Den skaldede detektiv', og det var afgjort en positiv overraskelse. Det skal lige nævnes, at jeg inden da havde taget de nordiske forfattere til nåde, men at jeg fandt kvaliteten meget svingende. Mange var middelmådige og kun ganske få var i stand til at tage kampen op på internationalt plan.

'Den skaldede detektiv' er fjerde bog i serien om detektiven Dan Sommerdahl. Denne gang henvender et forældrepar sig til ham, fordi de har en 'begrundet' mistanke om at deres to ældste børn i virkeligheden er blevet myrdet, selv om politiet for længst har henlagt sagerne som uheld og selvmord. Nu frygter de, at de står over for at miste deres yngste søn til en skånselsløs morder, der driver et underfundigt spil.

Vi taler her om en klassisk detektivhistorie. Mange af elementerne i historien er set før, men selve plottet er modbydeligt godt gennemtænkt. Der er et par steder, hvor historien halter lidt, og hvor Dan Sommerdahl kommer lige lovligt nemt frem til sine spor. Jeg kunne selvfølgelig vælge at hudflette historien på de punkter, men det har jeg faktisk slet ikke lyst til. Det at læse bøger, drejer sig om at blive underholdt, og 'Den skaldede detektiv' er i den grad underholdende, både når det kommer til plottet, men også i forbindelse med det persongalleri man bliver præsenteret for. Jeg er vild med autisten Mogens og den måde vi får lov til at følge med i hans version af virkeligheden på. Det er rigtigt godt beskrevet.

Anna Grue er en af de nordiske forfattere, der bidrager til glæden ved at læse bøger. Og sådanne forfattere har vi virkelig brug for i en verden hvor mange unge mennesker ikke læser meget andet end brugermanualen til deres nye PS4 eller X-Box.

No comments:

Post a Comment