Friday, November 1, 2013

Boganmeldelse - Thomas Rathsack (Sort daggry)

Køb bogen på SAXO.com

Dear reader. I have chosen to write this review in Danish since this book has not yet been translated to English.

Jeg er lige blevet færdig med 'Sortdaggry'. Thomas Rathsack er uden tvivl en dygtig og erfaren jægersoldat. Men er han også en talentfuld forfatter?

Svaret må være et ubetinget 'Ja'! Det er ganske få minutter siden jeg vendte den sidste side i 'Sort daggry', og med bogen i frisk erindring, kan jeg kun sige, at jeg i den grad følte mig underholdt fra start til slut.

Jeg kan godt blive lidt træt i ansigtet når forfattere koger supper på Al Qaida og den allestedsnærværende terrortrussel. Jeg kan godt blive lidt trist over det stereotype billede der ofte bliver tegnet af mennesker fra mellemøsten og Afrika. Det kunne være interessant, hvis der en dag dukker en amerikansk eller nordeuropæisk forfatter op, som tør fortælle en historie med modsat fortegn. Af den grund frygtede jeg lidt at skulle igennem 328 sider med vestlig propaganda og militær indoktrinering. Lykkeligvis var det ikke tilfældet!

'Sort daggry' handler om en bioterrortrussel, som en lille gruppe danske jægersoldater skal nå at afværge før dommedagsuret slår tolv. Thomas Rathsack i stand til både at sætte sig ind i den beskrevne situation og formidle historien til os, læsere, på en letforståelig og fængende måde.

Hele plottet og skrivestilen vidner om at forfatteren er en handlingens mand. Der findes ikke et eneste tidspunkt i bogen, hvor historien trækkes i langdrag. Forfatteren springer fra den ene handlingsmættede begivenhed til den anden. Intet unødigt fyld. Er der ikke noget interessant at fortælle, bliver det udeladt. Jeg sad bogstavelig talt med tilbageholdt åndedræt og måtte tvinge mig til at sætte min læsehastighed ned. 'Sort daggry' er SPÆNDENDE og MEDRIVENDE. Jeg kan ikke sige noget som helst negativt om bogen. Det er en actionfilm på papir. Den er velskrevet og afspejler et indgående kendskab til militære operationer. Forfatteren bruger professionelle udtryk uden at at overdrive det og undgår derved at tale hen over hovedet på læseren. Skulle der være udtryk man som civilist ikke helt forstår, er der en ordforklaring bagerst i bogen som man kan ajourføre sig med.

Jeg ser frem til Thomas Rathsack's næste bøger og håber at han er i stand til at opretholde den gode stil. Min eneste bekymring er, om forfatteren er i stand til at forny sig. Hvis læserskaren skal fastholdes er det ikke nok at skifte fjende og lokaliteter ud. Hver ny historie må indeholde noget originalt og anderledes i forhold til de forrige. Thomas Rathsack er en talentfuld historiefortæller. Jeg håber at han også vil vise sig at være en talentfuld historieskaber.

Jægersoldaten Michael Plessner mister nogle kammerater under missionen. Forfatteren Thomas Rathsack fuldførte sin mission uden at miste sine læsere på noget tidspunkt.

Mission completed!